my first car

my first car

Saturday, August 28, 2010

erti adil

apa pendapat awak ttg hdup susah?..apa2 pun.terpulang pada awak untuk menjawabnya.=)saja tny.hahaha


Bagi saya mana ada org yg rs hdupnya senang ja kan.hahaha..ok2.serius2.berbalik pada tajuk diats,sebagai seorang kanak2,saya rasa susah untuk menerima percakapan orang lain terhadap keluarga saya.Ayah saya berkahwin 4.walaupun tiada kaitan dengan diri saya,namun apabila org bercakap ttg topik itu,saya terasa.saya cuba menyembunyikan sensitiviti saya itu.namun apakan daya..sebagai kanak2,saya tetap sensitif dan kadangkala stress.sebab topik ini akan membuahkan topik lain yang lebih panas.contohnya..(eh..ibu kau isteri no berapa?...ayah kau balik selalu x ke rumah?..knp ayah kau jarang dirumah,dia xsyg family ko ke?...ayah kau bagi duit x..?)semua soalan ini nampak simple.tapi agak pedih.sbb kanak2 yg lain xmmpu memahami erti soalan sensitif yg patut dtanyakan.saya sebagai kanak2 pun xboley mrh mereka.nanti saya dipulaukan.dahla bermasalah.nt bermasalah lg pula.hmmm...kasihan saya.

saya boleh berpura2 dhadapan org dgn membuat muka gembira.tapi bila saya tggu bus sorang2..saya menangis.saya pun xtahu.knp...bila saya balik rumah,saya sedar...saya mmg xda ayah mcm org lain.sebulan or 2 bulan or kdg2 3 bulan baru ayah balik..hny mak yg ada.bila saya tny mak sy,knp ayah kwin bnyk..mak pula mngis.aiya...so saya pun mendiamkan diri.saya pergi tny nenek..knp ek abh kwin ramai..tuk mnjawab...ha..gatai.=)ang nt jgn jd mcm tu.ksian bini ang...aiya..kena marah pula.bila ayah balik saya tny ayh saya..ayah ..knp ayah kwin ramai.ayah tersedak smbil minum air..dia senyum..dia ckp nanti hafiz dah besar,hafiz fahamlah


so saya xdpt jawapan yg best selama ini.knp lelaki kwin ramai.tapi poligami tidaklah seindah mana.logik.isteri akan bersedih.cuba bygkn kalau isteri berkhwin ramai..sedihkn..tp ingt.allah bg ja poligami ni..asalkan si suami belaku ADIL.hmmm.ADIL NI SUSAH DITAKRIFKAN.

jadi kepada ssiapa yg dpt mntakrifkn  adil dan melaksanakannya dgn baik adalah org yg beruntung.saya berharap saya berkahwin seorang sahaja.=))saya rasa susahla nk berlaku adil.hehehe

1 comment: